Alla inlägg under januari 2013

Av Carolina - 15 januari 2013 08:24

Som vi vet så har jag inga barn och måååånga gånger (alla gånger jag tänkt på det faktiskt.. Inte att skaffa barn då. För det har jag aldrig tänkt långt på, förrän nu för tiden - När risken finns att jag aldrig kommer bli Mamma. Och det inte är för att JAG fortsätter bestämma att jag inte ska bli det...

De senaste dagarna har jag saknat mitt hår och mina ögon JÄTTEMYCKET.

Efter transplantationen så ska jag få operera ögonen eftersom skelningen nu fastnat.(!) Detta eftersom jag inte fick hjälp innan ögonen varit förvirrad för länge... I vanliga fall skulle jag vara tokig nu!! (Pressen och Sverker) Att ögonen är trasiga och måste opereras p.g.a att jag inte fick hjälp tidigare! Jag berättade direkt att jag ser debbelt! Nu har jag gjort det i nästan 3 månader...

Jag vågar inte ens titta på de jag pratar med eftersom jag blir förvirrad av att prata med mig själv och se mig i ögonen.. Jag kanske är mer stressad och ledsen än arg?

Försöker planera när det minst är dax att ta bort ALLT hår... Det är ju så mycket som ska planeras både på jobb och hemma och med själva transplantationen att jag just nu är tvungen att lägga mina egna eventuella känslor åt sidan eller begrava i stressen. Praktiskt eftersom jag inte alls är orolig utan bara (VANSINNIGT) stressad... Men det borde behöva ut någongång...
Jag stressar vidare! Måste hämta mer sprutor idag också - på andra sidan stan' - utan körkort... Å jobba å vara hemma och på alla ställen samtidigt :@

Av Carolina - 9 januari 2013 22:02

Oj vad det händer saker SAMTIDIGT jämt... Jag var under hela dagen förrgår på Akademiska för att:

1. Lära mig ta all medicin p.g.a IVF-behandlingen för att frysa in för framtiden. 

2. Planeringsmöte med läkare på blodcentralen - De som utför stammcellstransplantationer. 


På båda ställena underströk jag vikten av att få en tidsplan för min egen skull och i detta läge för Musikhusets skull! De kunde inte ge mig ett exakt datum eftersom IVF måste vara klart innan de dödar innandömet... 


Men igår ringde de från olika avdelningar hela dagen och tillslut fick jag en mer exakt tidsplan. 


Sprutorna inför IVF tar jag hemma. Men måste åka till Akademiska med jämna mellanrum från ca vecka 4-5. Inga läkare i Gävle har tekniken eller var inte tillräckligt bra, så därför skulle jag inte få vara här på kontroller... Ibland kollar de tillväxt varje dag - Vilket är ett FETT BEKYMMER då jag inte har körkort...   

Vecka 5 planerar de att plocka ut och frysa ägg. 


Vilket öppnade upp för Blodcentralen - DEN VIKTIGASTE! Och planen blev att: Jag läggs in den 8/2 och får cellgifter från 9/2. Då får jag åka hem och behandla mig sjävl med gifter i 6 dagar. Då är jag dock mycket infektionskänslig och ska inte vistas bland folk. Minsta förkylning = Akuten direkt! Jag börjar tappa hår och får ont i skelettet...

Den 18/2 läggs jag in för att skörda stamcellerna - centrifugera och frysa in. Efter den 18:e är jag isolerad i ca 5 veckor... Den 19/2 börjar den tunga cellgifts-medicineringen... 


Efter ca 5 veckor får jag åka hem - Men är mycket infektionskänslig och djur, damm, folksamlingar och sjuka människor är LIVSFARLIGA!! Efter det så måste jag vara försiktig och åka till akuten direkt om jag känner mig förkyld/febrig och i totalt 3 månader från centrifugeringen vara hemma för att bygga upp ett immunförsvar och ta barn vaccin m.m - Helt ny med andra ord...    


Idag fick jag ett par skit fula glasögon (Jag var på ögonkliniken och testsdes i 4 timmar   )

De sa att Om det inte är bättre efter transplantationen så opereras ögonen eftersom jag "skelat-sönder" dom eftersom jag inte ser. Mogge säger att han ser dubbelt med en av glasögonen   


Har planerat framtiden genom skrift och genom att prata med redovisningskonsulten + kallat till blixt-styrelsemöte imorgon förmiddag - nu när det blev så bråttom! Massor att göra!! Fördela nya arbetsuppgifter! Fixa behörigheter till bank och rekvireringar m.m


Mer stress...   


MEN VI HAR ÅRETS FÖRSTA ARR. PÅ FREDAG!!      

 

OCH JAG SER INTE DUBBELT I MINA FULA BRILLOR!!! :-D En bra dag lär jag säga. Han inte allt jag tänkt mig... :-/ Men med mina fula briller är jag minst dubbelt så snabb imorgon!!     

Av Carolina - 6 januari 2013 11:29

Jag är så vansinnigt negativ att jag kommer FÖRSÖKA hålla mig borta från Facebook och andra mer integrerande sociala medier.. Jag är inte den negativa människa jag ser när jag läser mina egna inlägg och tycker inte jag borde få vara det. JAG FÖRAKTAR mig själv just nu! Men jag är ju så nyfiken på alla mina vänner också :-D Men jag ska försöka vara borta. Man borde ha "titt-licens" :-D

Det händer så mycket annan skit också som jag inte kan prata om p.g.a andra skäl. Jag har inga skrupler när det gäller att prata om och skälla om mig, mina hundar eller t.e.x tidningsartiklar.

Men det som stressar mig mer än en blodstamcellstransplantation, cykostatika behandling, håravfall och annat skit - kan jag inte ventillera!! :@ Och DET stressar mig minst lika mycket som själva det jag inte kan ventillera! Låt "oss" säga att jag är fruktansvärt arg, förvirrad i situationen och lite ledsen - MEN MEST ARG OCH STRESSAD!! Och DET var det absolut sista jag behövde!!! :@ :@

Jag vet att det inte är någon annans fel att jag mår svin dåligt och att man så klart måste "se om sitt eget hus", men det är inte mitt fel heller - och ibland kanske man borde svälja sig själv för "a greater good" i någon vecka...

JAG KOMMER ATT SKRIVA PÅ BLOGGEN UNDER HELA FÖRBEREDELSEN av transplantationen så utförligt jag bara kan och har kropp till!! Detta eftersom jag hade svinsvårt att hitta en patient-logg om en genomförd transplantation - Inte ens EFTER en transplantation! :-(
(Jag hoppas det inte beror på att de inte längre finns bland oss...) Så kolla görna min blogg!! :-D Jag kanske inte känner er så vansinnigt personligt, men jag TYCKER VANSINNIGT MYCKET OM ER!!!

Puss å Kram!! <3

Ovido - Quiz & Flashcards